Vanilj & choklad pannacotta

Idag tänkte jag göra en Hallon & Blåbärspannacotta paj men min son sa åt mig att göra Saffranspannacotta istället för den är godare. Vi pratade lite om olika pannacottor så dagen till ära blev det en Vanilj och chokladpannacotta.

Mängd: 5-6 portioner


Ingredienser:

1 vaniljstång

5 dl grädde

1/2 dl strösocker

2 gelatinblad

50 gr choklad


Dela vaniljstången på längden. Koka upp grädde, vaniljstång och socker. Låt grädden sjuda i 15 minuter. Tag upp vaniljstången och skrapa ur den i grädden. Låt under tiden gelantinbladen ligga i blöt. Krama ur dem och låt dem smälta i den varma vaniljgrädden. Häll upphälften av pannacottan i vattensköljda koppar. Hacka upp chokladen och smälten i resterande pannacottan röran och häll i kopparna. Låt stelna i kyl ett par timmar. Vispa grädde med vaniljsocker för dekoration och lägg sedan på färska jordgubbar.

Även denna pannacotta blev en succé - alla gästerna åt upp och önskade mer.

Vill du få andra pannacotta-tips så titta in på mina tidigare inlägg:

Mina personliga favoriter är Saffranspannacottan och Hallon & Blåbärspannacottapajen! Jättegoda!

 

/Lena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0