Tankar inför sommaren 2021

Har en tanke om att utöka rabatterna på ena sidan av trädgården. Vill skapa lite mer höjder och täthet mot grannen. Jag har ett par varianter på hur gångstigen ska snirkla sig fram och en tanke kring hur jag delar de växter jag har för att skapa visionen. Tänker att behovet av att köpa nya växter inte är så stort. Funderar dock på några Kransveronikor i vitt (alternativt Lavedeltrum eller Pink Glow).  Kransveronika är en lättodlad perenn som trivs i sol eller halvskugga i väldränerad, lätt fuktig jord. Blommor länge med många spiror och har flikigt mörkgrönt bladverk där bladen sitter i kransar. Personligen tycker jag inte den är snyggast som solitär men tillsammans med andra växter är den både vacker och spännande. Jag har tre plantor av Laveldeltrum som inhandlades på Zetas trädgård för några år sedan som jag verkligen gillar. Jag tycker de ljuslila spirorna tillsammans med min aprikos/rosa Studentnejlikor, blå Bolltistlar, diverse rosa asiatiska Liljor, rosa Pion och den ljusblå Kantnepetan skapar en fin atmosfär i trädgården.

 

Sommaren 2020

 

Det nya angränsande landet har flera ljusrosa toner i Nepeta Dusk to Dawn, Stjärnflocka, Höstflox Alma Jansson (ljuslila). Blåtoner finns genom bland annat Anisisop, Höstvädd, blå Axveronika och Stäppsalvia Caradonna (lilablå). Jättedaggkåpa och flera sorters Hostor finns redan på plats. Jag vill tillföra Karl Foerster, Axveronika och kanske en Fjäderkaragan Lorbergii. Karl Foerster har jag flera stora som kommer delas till våren och kommer då få ta plats i den nya rabatten.

 

 Sommaren 2020

 

Kransveronika exempel på sorter:

  • Album, vit
  • Alba, vit
  • Diana, vit
  • Lavedeltrum, ljuslila
  • Fascination, lilablå
  • Pink Glow, rosa
  • Erica, ros
Kransveronikan blommar juli och augusti och blir 130-150 cm hög. Gillas av fjärilar.
 
Kransveronika Lavedeltrum och Album
 
Kommer bli bra det här och hur det slutligen ser ut gällande både form och växter vet jag inte förren det är klart. :)
 

/Lena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0