Häck i trädgården

Gillar stilen med häckar runt rabatterna. Inte så att jag vill ha det överallt då jag nog har mer har stilen av engelsk trädgård eller antydan till i alla fall. Jag gör ju som jag vill och håller mig inte renodlat till en stil utan det blir det som jag gillar och som jag blir glad av.
 
Buxbom är en vanlig inramningshäck för rabatter och den är verkligen fin och går att hålla låg eller formklippas. Jag har tidigare valt bort den p.g.a. härdighet och angrepp som Buxbomsot. Kanske helt ogrundat beslut. Den finns några härdiga sorter bl.a. Polar. Hittills har den bedömts att klara zon 1-4. Även sortnamn som Polaris och Kiruna ska också vara relativt härdiga.
Formklippt Buxbom
 
Vid Munthes Hildaholm i Leksand (zon 5)  närmast huset fanns "Påfågelträdgården"  där de skapat små häckar likt Buxbom av Spirea. Gissar att det var Spirea Japonica, kanske Little Princess. Tycker de ser bra ut men vet inte om de har rätt stil när de blommar i rosa om jag gissat rätt på sort.
 
http://www.hildasholm.org/se
 
Little Princess passar i zon 1-5 och är 50-80 cm hög. Det är en liten buske med kompakt, lågt, rundat växtsätt som har rikligt med rosa blomsamlingar i juni-juli och trivs i soligt läge.
 
Måbär Ribes alpinum ’Schmidt’ har jag påbörjat en avgränsande häck vid en rabatt i trädgården och jag hoppas och tror att det blir riktigt bra. Tänker mig den strikt kantigt formklipp med en höjd på 80 cm. Måbär är en häckväxt som klarar ganska mycket skugga. Lätt att forma. Bildar täta häckar som är skirt ljusgröna alldeles efter lövsprickningen på våren, men mörknar framåt sommaren. Höjd 0,5–1,5 meter. Zon 6.
Måbär
 
Jag har några gulbrokiga klätterbenved i trädgården redan som används som kontrastväkt gällande blad och färg tillsammans med mörkt rödbruna växter. Har nog inte tänkt på Klätterbenved som en häckväxt men insett att den kan vara mycket passande som låg häck då den har en höjd på 40-60 cm. 
 
Vitbrokig Klätterbenved Euonymus fortunei 'Emerald Gaity' är en vintergrön marktäckare med runda vitbrokiga blad. Klätterbenveden är väldigt anspråkslös och tål både sol och skugga. Klätterbenved är en tät buske som passar bra som låg häck. En vitbrokig låg häck kan det ju dyka upp ett behov i trädgården framöver.
Klätterbenved Emerald n Gold
 
Thuja Brabant och Smaragd har jag provat i några år nu i tädgården men har varje vår fått gräva upp flertalet pågrund av vad jag tror är rådjurs skador. Thujan är skalade och grenarna av. Även i år kommer jag att få gräva upp tre stycken då blir det bara en Smaragd, en klot och en uppstammad klotthuja kvar. Då det inte fungerar att ha den i trädgården så kommer jag troligtvis även i år inte köpa några nya. Annars är både Brabant och Smaragd bra för tät klippt lite vintergrön högre häck.
 
Funderar på om Idegran/ Hybrididegran skulle klara sig eller vara lika utsatt som Thujorna. Idegranär är tät, mörkgrön häckplanta som är vintergrön. Den har mjuka fina barr som är helt stickfri! Idegran kan formklipps. Det finns även en bärfria och giftfria hybridplanta.
 Idegran
 
För tips på växter som passar itsäller för Buxbom:
https://www.alltomtradgard.se/vaxter/buskar-och-trad/istallet-for-buxbom/
 
/Lena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0