Årets tomater...

I år tänkte jag odla mina tomater i odlingshinkar då jag tog bort ena odlingsbädden i växthuset och lagt in mer markplattor. Det blir lite olika tomater en av varje av Black Prince, Hillbilly Potatoleaf, Green Zebra och Tigerella som det blev det 3 stycken av. Vi får se om det är någon som vill ha en av plantorna eller om jag ska behålla dem alla. Jag kommer att köpa in en vanlig röd och gul tomat vid tillfälle. Sort avgörs av vad som finns att tillgå.


Källa

Black Prince

Stor ca 180 cm hög planta från Irkutsk i Sibirien. Runda till ovala mörka tomater med mörkgrön nacke. Ger en bra skörd av många medelstora goda tomater i klasar om ca 5-6 st i varje. Saftig söt god smak med en bra eftersmak, plantorna behöver bra stöd av 2 meters starka pinnar. Behöver tjuvas.



Källa

Hillbilly Potatoleaf
En flerfärgad bifftomat med röda toner i fruktköttet. Vacker att skiva. Stora gula frukter med strimmor av rött på nacken. Söta och saftiga. Producerar mycket. Något sen och ska tjuvas.



Källa

Green Zebra
Passar för odling i växthus. Den ger medelstora gulgröna tomater med gröna strimmor. Plantan behöver stöd och ska tjuvas. Ruska lätt på blomklasen, så gynnas fruktsättningen.


Källa

Tigerella
Vackra tomater med unika strimmiga skal. De är fria från gröna nackar, ger bra skördar och mognar mer än tre veckor tidigare än 'Moneymaker'. För odling både inom- och utomhus. Färgglada frukter med fin smak. Behöver bindas upp och tjuvas.

Jag är riktigt nöjd med årets tomatval!

/Lena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0