Årets chili till växthuset

Förra sommaren så hade jag tre chiliplantor i växthuset - vilket var en riktig höjdare. De växte så det knakade och jag skördade chili massor.

För ett par dagar sedan kom den första plantan i brevlådan. Det var en Hungarian Hot Wax som jag köpt på Tradera av en perfekt säljare. Bra packat, fin planta och den låg i min brevlåda dagen efter köpet. Helt perfekt!

Den andra chilin köpte jag idag på Bergslagsodlingar. Det fanns Habanero, Jalapeno, Cayennepeppar, Bulgarien Carrot chili och två sorter till som jag inte minns namnet på nu. Jag hade lite beslutsångest men bestämde mig för en planta Cayennepeppar.


Källa

Hungarian Hot  Wax

Den ska vara blekt gul som skiftar till gul, orange och röd. Den är avlånga, spetsig och ca 10 cm lång, medium stark.  Denna lite mildare chilipeppar är mycket användbar som smakförstärkare, speciellt till grytor och wok.
Scovillestyrka:
5 000 - 15 000



Källa

Cayennepeppar De Cayenne

Frukterna är långsmala och kan bli så långa som 25 cm. Frukterna är ofta lite skrynkliga och oregelbundna till formen. En fullvuxen planta kan lätt producera 40 frukter. Cayenne är en mycket het chili.
Scovillestyrka: 30 000- 55 000

Det ska bli riktigt roligt att prova på årets sorter! Vad har ni för Chili favoriter?

Vill ni läsa mer om chili så kan du titta på mina tidigare inlägg:
En bra sida om chili som jag rekomenderar:
/Lena





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0