@**gffi¤gjk vackra randgräs

Allium
 
Mina allium blommar för fullt i pallkragen nere i grönsaksträdgården. De skulle egentligen vara planterade vid den lilla dammen där jag redan hade några allium planterade sedan tidigare. Men i höstas när jag skulle gräva ner lökarna så gick det inte att få ner spaden för allt randgräs som spridit sig på platsen. Från början var det fyra små krukor med randgräs men på två år (tre i år) så har de nästan tagit över. Jag tycker gräset är riktigt vackert men attans vad det sprider sig. De allium som fanns på platsen kom upp i våras och kvävdes snabbt av gräset så det blev inga blommor alls.
 
En liten del av randgräset runt dammen
 
Jag har bestämt mig för att försöka få bort allt randgräs i sommar så nu är det bara att vässa spaden och vara beredd på flera timmars grävande.
 
/Lena

Kommentarer
Postat av: Therése

Jag har mina Randgräs i stora murhinkar med några hål i botten. Plantera i hinken men tänk på att lämna kanten lite över jordytan, där du åter sätter ner hinken. Annars kan den ändå sprida sig över och ut från "rotspärren" Kan se lite fult ut under vintertid med den synliga kanten, men det syns absolut inte när grönskan vaknar. Man kan ju lägga lite sten runt om. Hoppas du får glädje av detta tips, för de är ju vackra som du själv sa.

Svar: Tack för tipset! Det var ju en fantastiskt enkel och praktisk lösning - den ska jag definitivt prova. Jag har redan spanat in murhinkar på Julas hemsida. Nu kan jag ha gräset kvar i den mängd jag själv vill och fortsätta njuta av dess skönhet. Bara det blir uppehåll så får jag börja gräva. Tackar!
Lena


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0