Önskelista

Här kommer jag att skriva in olika växter som jag vill ha i min trädgård som jag hittar och fastnar för samtidigt blir detta en "Kom i håg lista" till mig. Listan kommer att fyllas på efterhand...
 
Det finns många växter man önskar att man hade eller önskar fler av men den här säsongen (2017) så är det främst: Blå Bergsvallmo och Blåregn "Blue moon" som jag drömt om länge. Rosenfockel är det dags att få in i trädgården också i år.
 
Uppdatering 20171021
Många blommor och plantor planterades i sommar även om inköpen inte var så många som det vissa år kan bli. Hoppade i år till och med över perennrean i Gustafs då jag redan hade så mycket plantor att ta hand om. Jag har under några år vintersått perenner och fått en del delningsplantor så i år var det dags att ge de plats i trädgården. Uppdaterar i dag min kom ihåg / önskelista kopplat till nästa år och kommande års tankar om min trädgård.  Ska bli spännade och se hur Blå regnet utvecklas nästa sommar och hur de nu små frösådda plantorna av Blå Bergsvallmo överlever vintern.

De växter jag just nu tänker är de jag prioriterar inför nästa säsong är några rosor i rosa och vitt (ska bara bestämma mig för vilka), rejäla plantor av Blå Bergsvallmo, Salvia Sensation Deep Blue, Höst Silverax Brunette samt några väl utvalda liljor. Viktigaste inköpet om så det skulle bli det enda för nästa år kommer nog att bli ett  rejält Prydnadskörsbärsträd.

 
Perenner
Salvia Sensation Deep Blue (& Deep rose)
Kantnepeta
Daglilja vit
Blå Bergsvallmo
Höst Silverax Brunette
(Iris germanica Springtime Madonna/ Victoria falls/ Arpage)
(Iris germanica Immortality/ White knight)
(Iris (Black Night/ Anvil of Darkness/ Before the Storm))

Rosor:
Jaquline Du Pre (h. 120 b. 90 cm)
Rosy Cushion (h. 90-120 b. 90-120 cm)
Iceberg/Schneewittchen (h. 120 cm)
Brother Cadfael, Austinros (h. 100-120 cm)
(Snowdrift (h. 90-120 cm))
The Fairy (h. 60-100 cm)
New Dawn

Buskar:
Hortensia THE ORIGINAL Hydrangea macrophylla ENDLESS SUMMER THE ORIGINAL
(Syrenhortensia Lime Light/ Grandiflora)

Träd:
Japansk lärk
Fjäderkarang
(Rosenmandel)
Prydnadskörsbärsträd

Tulpaner:

Dubbel rosa/vit
 
Klätterväxter:
(Blåregn "Blue moon")

/Lena
Trackback
RSS 2.0