Vintersådd 1

Har (13/2-16) gjort i ordning 6 st småbackar för vintersådd. Jag har använt mig av IKEAs plastback Samla med lock. De kostar 15 kr styck med lock och är lagom i storlek tycker jag. Efter att min son borrat några hål  i botten och lock så fyllde jag dem till hälften med blomjord, vattnade och sådde fröna.
 
En del behöver av fröna behöver stratifieras och en del inte men de får stå ute oavsett och gro till våren när ljus och värme kommer. Det kommer bli fullt inomhus ändå av sådder av olika slag så det blir rättså många lådor ute.
Det blev Vallmo (röd, frön fr. egen trädgård), Axveronika (blå), Akleja (rosa, frön fr. väns trädgård), Akleja "Nora Barlow", Akleja "Colorado" (blå), Akleja "Colorado" (blå, dubbel), Höstvädd (blå, frön fr. egen trädgård) och Franskt Kungsljus (vit, frön fr. egen trädgård).
 
Sådde några av ovanstående sorter och andra förra vintern i små tomatförpackningar så jag har några småplantor som jag hoppas överlever vintern i "barnkammaren" jag ställde i ordning och som är täckt med dubbel fiberduk.Där finns Akleja (rosa), Akleja "Nora Barlow", Höstvädd (blå), Backnejlika (cerise), Franskt Kungsljus (vit), Alunrot "Mint Frost", Alunrot "Dales Strain". Är inte så många plantor men sådde inte i så stora behållare heller. Ska tillägga att Alunroten är sådd inomhus i början av mars och fick flytta ut när klimatet tillät det.
 
Nu står i alla fall de nya sådderna inne ett dygn innan jag tar ut dem och ställer dem på något lämpligt ställe (blir mellan pallkragarna och häcken så att solen inte ska bränna och torka ut dem) och skottar snö över dem.
 
/Lena 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0