Min magiska trädgård

Växthuset i min förra trädgård. Finns inte så mycket bilder från denna nya trädgård ännu då mycket tid gått åt att bara rensa men i sommar bör den ta lite form.
 
Trädgård med hus
Jag brukar säga att jag köpt ett hus med en magisk trädgård lite på skämt men det är precis så det kändes när jag klev in i den för första gången. Ännu  mer magisk och fantastisk visade den sig för mig under sommaren när jag flyttade in. Jag gick ut varje kväll för att lukta på den och bara känna den. Jag inser att den bara är så för mig och att den skönhet jag upplever ser inte alla då det är en övervuxen djungel som jag börjat rensa i. I trädgården har det då och då bakom stora växter dykt upp överraskningar i nya/gamla växter som hamnat i skymundan. Har flera gånger tänkt att någon som varit trädgårdsintresserad på riktigt måste bott här en gång i tiden. De senaste 10 åren har det dock varit några lite mindre intresserade eller som kanske inte orkat med trädgården.
 
Underbara trädgårdsAlice
När jag var liten brukde jag besöka en dam vid namn Alice som då bodde i Mockfjärd som hade en fantastisk trädgård och det var en upplevelse varje gång jag besökte henne och trädgården. Under en period så besökte jag henne mycket ofta då jag rymde till henne på grund av en elak dagmamma jag hade. Hon brukade då ibland lägga ut en madrass på gräsmattan så att jag kunde ligga där och filosofera medans hon grävde runt i landen. Jag minns att hon sa till mig en gång när jag kanske var åtta år att "du kan det här du - du har öga för sånt här". Hennes trädgård var omtalad och jag vet att hon tilldelades någon sort pris för den vid något tillfälle. Alice finns inte här längre men tanken brukar ibland försvinna till hennes trädgård som någon sorts grundinspiration och ideal när jag håller på själv i trädgården. Finns naturligtvis flera personer som inspirerar mig och hjälper mig i mitt skapande men Alice var nog den som startade intresset för att skapa en egen oas helt efter vad jag själv tycker är vackert och njutbart.
 
Min & Alice magiska trädgård
Idag fick jag reda på att min trädgård i Borlänge en gång i tiden varit Alice trädgård, att hon bott i just mitt hus och att hon gått och grävt just här samt sått, planterat och planerat. Jag inser att denna trädgård är till och med mer magisk än jag kunnat ana och förstår att det var meningen att jag skulle hitta hit. Känner mig mycket vördnadsfull och glad över detta sammanträffande. Tack Alice för all inspiration - jag tar hand om trädgården nu!
 
/Lena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0