Göra rent växthuset

Jag har skurat rent växthuset. Det är lika viktigt som att göra rent växthuset är det att göra rent krukor och blomlådor. Bakterier och virus från tidigare odling kan nämligen finnas kvar och smitta de nya växterna. Ut med övervintrande parasiter och in med solen.

Jag blandade i ordning rengöringsmedel förra helgen och hann nästan klart innan det tog slut så idag ska jag  göra rent resten av växthuset. Jag hade inga rengkläder på mig sist och det var rejält blött så det är något jag rekomenderar. På med regnkläderna och ta fram högtryckssprutan eller vattenslangen.

Rengöringsmedel
Det mest effektiva rengöringsmedel, som dessutom är miljövänligt, gör du själv. Ta 1/2 deciliter grönsåpa och ett par kryddpåsar citronsyra till en liter vatten. Med detta medel slipper du kalkfläckar på glaset och dessutom lossnar eventuella alger lätt.

Jag använde trasa och diskborste för att komma åt ordentligt i alla skrymslen. När jag gjorde rent växthuset invändigt så luktade jorden varmt och fuktigt och jag blev att längta till ett fullt växthus på sommaren. Jag älskar att sitta i min korgstol och känna lukten av växterna och jorden och skåda deras skönhet. Snart är det dax!
/Lena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0