Höstlökar

Jag har köpt mina första förpackningar av vårlökar för säsongen. Det första inköpet var en 10-pack Allium Purple Sensation på Ge-kås i Ullared för ett par dagar sedan. Där såldes det pingstliljor och tulpan-, krokus- & alliumlökar i massor för 19.90 per förpackning. Tulpanerna gick mest i rött, gult och mix i en salig blandning från tidiga till sena. Jag har bestämt mig för en särskilt färgtema så det blev endast en förpackning med Allium.  Den här sorten ska vara cirka 50 cm hög och kommer passa perfekt i rabatten vid bågspaljén.
 
På väg hem till Dalarna igen så passade jag på att springa in på IKEA då jag sett att de hade tulpanlökar på sin hemsida.
 
Som ni ser så blev det två stycken förpackningar med Queen of Night och en Negrita.  Fler sorter fanns och samtliga förpackningar är 12-pack och kostar 25 kronor.
 
Vill ni läsa mer om vårlökar i min trädgård:
Jag har tänkt att hitta några tulpaner i orange och någon ytterligare i lila...vi får se vad jag hittar på.
 
Denna gång ska jag dock förbreda mig mot rådjuren och bygga "nätburar" över planteringarna samt ställa ut burkar med hemtillverkat "tulpanskydd" som sägs vara effektivt. Det gör man själv med vatten, ammoniak och blodmjöl.
 
/Lena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0