Rabarberchutney

Idag inledde jag dagen med att åka till tippen med en massa trädgårdsskräp som samlats på hög när jag vårfixat i landen. Efter det bakade jag en familjefavorit nämligen Banankaka som alltid påminner oss om vår första Thailandsresa. När jag ändå höll på så blev det även en Rabarberchutney som jag velat prova från Växthusmadam och avslutningsvis en Rabarbetpaj.
 
Rabarberchutney med sting

Indredienser:
500 g rabarber
2 röda lökar
1,5 msk ättika 24%
3/4 dl vatten
5 dl socker
1 tsk mald ingefära
1,5 msk curry
2 tsk salt
1-2 finhackade röda pepparfrukter
6 torkade finhackade aprikoser

Gör så här:
1. Häll rabarber, lök, ättika och vatten i en stor kastrull som är rostfri. Koka i 10 minuter.
2. Lägg i resten av ingredienserna. Koka sakta (annars bränner det vid, rör med jämna mellanrum) 30-60 minuter beroende på hur rinnig eller fast din chutney hunnit bli. Jag kokade min i nästan 60 minuter.
3. Smaka av och njut av denna chutney med sting!
 
Rekomenderas varmt = supergod! Kommer att bli perfekt till sommarens grillning om den inte är slut innan dess förstås.
 
/Lena

Kommentarer
Postat av: Lena

Den var helt underbart god!

2013-08-09 @ 19:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0