Trädgårdsprojekt

Jag planerar och brainstormar för tillfälletom hur jag ska jobba vidare med den varma trädgården som påbörjades i höstas. Det blir en hel del att gräva så fort det går och några kompletteringsköp och en massa finlir. Bara roliga saker!En hel del snickrande blir det också för den delen och nu har jag en ny sågmaskin till min hjälp. Jag hoppas på tidig vår och varma dagar så att man kan börja greja tidigt i trädgården. Det kliar i de gröna fingarna nu....

Sommaren 2011 var grönsaksträdgården vid växthuset det större trädgårdsprojektet jag hade. Här nedan kan du läsa om arbetet i dagboksform.

13 Juli

Jag drog igång ett par rejäla trädgårdsprojekt...man planerar en massa särskilt på vintern men på sommaren så får man ett infall och så har man dragit igång något helt annat. Det började med att sniglarna intog grönsaksträdgården i våras vilket jag inte tyckte om. Då bestämde jag mig för att lägga grus runt grönsakslådorna. För någon vecka sedan hade jag bestämt mig för att gräva ett land längs grönsaksträdgården men eftersom andra projekt som att gräva nya land till buskar jag fått kom emellan så ändrade jag planen till att utöka gruset i grönsaksträdgåden...

Jag kommer istället att satsa på lite uppstamade vinbär och annat roligt...tror jag.

I alla fall så har jag sedan fredags kört 1200 kg grus med skottkärran till min grönsaksträdgård. Det är inte klart ännu... Det ska snickras en träram till grusplanen, spaljéer, montera en kall kompost, lägga markplattor längs växthuset och lite småfix.



Idag har jag köpt virke till ramen och en del av spaljéerna samt "byggt" en blomlåda. Jag har använt fyra betongplattor som jag gjort en träram till...



Jag har planterat en stamros och lavenel i den och jag är riktigt nöjd med resultatet.  I morgon jobbar jag vidare...


14 Juli
Idag har jag gjort ramen till grönsaksträdgårdens långsida och en av flera spaljéer...



Fortsättning följer...


26 Juli
Idag (måndag) så började utförsäljningen av växter hos Fridhems blommor i Gustafs. Jag kom hem men Fackelblomster, Höstvädd, vit Solhatt, Silverarv, en Plymspirea och ett par plantor av en lila vivia som jag inte minns vad den heter just nu. Växterna trängs just nu i växthuset i väntan på plantering.

Förövrigt så har jag idag jobbat vidare i grönsaksträdgården...bl.a. skruvat en skärm/ spalje till, monterat komposten och lagt ut en massa natursten. Trädgårdsportalen är på plats - den ska bara säkerställas att den sitter fast. Jag börjde gräva lite längs grönsaksträdgården och det är riktigt blött i jorden men jag lyckades i alla fall flytta en Gulspira.



Det är en del pyssel kvar men det går framåt...kul!


28 Juli
Både igår och idag har jag jobbat hårt i trädgården med att lägga markplattor runt växthuset, snickra skärmar, plantera och gräva nya land, bära sten och byggt en till stenlåda för växter...Jag fortsätter i morgon och hoppas på att bli klar med grönsaksträdgården då. Bilder kommer!


29 Juli
Nu är den klar! Så här blev det...



Förra året så var denna del av trädgården en rätt ovårdad del som vi inte alls använde. Sommaren 2010 fick jag växthuset av min man som fick ta plats där och jag ställde dit min sons nu mer oanvända sandlåda bredvid. Detta var vad som fanns i våras...

Bilder från 2010:



I alla fall så har det hänt mycket sedan bilderna ovan...en massa grävning, markväv, 1800 kg grus, odlingsbäddar,  spaljeér/skärmar, marksten, nya land, kompost och ett par "stenkrukor med planteringar" och jag är mycket nöjd med resultatet.



Gillar du detta inslag skriv gärna en kommentar eller gilla på Facebook.

/Lena
Trackback
RSS 2.0