Överraskning & planerad sådd

Jag fick ett brev på posten fullt med frön. Det var en överaskning från Margit som skickat Svart Nysrot, Snokört Blue Bedder, Tagetes Vanilla & Orange. Spännande!

Så då blev det till att ta reda på hur jag ska så dem:

Svart Nysrot
Sås inomhus. Täck med ett tunt lager grus eller perlit. Om groning ej inträffat inom en månad placeras sådden i kylskåp ca en månad. Därefter utomhus i skuggläge. Kan även sås sep-nov utomhus i krukor eller på friland avsett för uppdrivning.

Snokört
Direktsådd på varm växtplats. Vattna såytan före sådd. Håll sådden fuktig tills fröna grott.

Tagetes
Förkultiveras inomhus i såjord i mars-april. Gror efter 7-14 dagar. Håll sådden vid 20-25 grader, ljust och svalt efter groning. Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över.

Det börjar bli slut på såtråg inne så jag måste ut och leta fram dem jag ställt undan ute vid växthuset.  Jag har tänkt så imorgon. I planen ingår Solhatt Alba, Parasollblad & Brokbladig Stjärnflocka.

/Lena



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0